Parametry
Teorie a Praxe
Fotogalerie
Měření
Rady a Doporučení
Optimalizace




Elektromobil
Nissan Leaf
Tesla Model S
Jak koupit Model S
Síť nabíjecích stanic
Anketa uživatele
Anketa provozovatele



Aktuality
O mně, Kontakt
Partneři

    Optimalizace využití vyrobené energie...

1, Automatická akumulace vyrobené energie

Jak jsem rychle zjistil, je výhodnější elektřinu uskladnit, než ji dát za pár haléřů ČEZu a za pár hodin ji opět kupovat za 4 Kč. Základem rentability takového řešení je ale vhodný akumulátor. Klasický olověný akumulátor je sice na první pohled nejlevnější, ale díky nízkému počtu cyklů (cca 500) a krátké životnosti (3-7 let) nakonec vyjde cena uskladněné elektřiny přes 4 Kč/kWh. Naštěstí už existují i lepší akumulátory (např: LiFePO4), kde se dá teoreticky dostat s cenou za uskladněnou elektřinu pod 3 Kč/kWh. Když se k tomu přičte výhoda toho, že člověk získá záložní zdroj pro případ výpadku rozvodné soustavy, tak je volba jasná.


2, Automatické zapínání spotřebičů

V domácnosti je většinou několik spotřebičů, u kterých lze posunout dobu provozu na období kdy je dostatek solární elektřiny. Typicky jsou to myčka, pračka, sušička, klimatizace, nabíječ mobilů, bojler a v topné sezóně topná tělesa, nebo akumulační vytápění. Teoreticky by se dalo uvažovat o elektrolytickém rozkladu vody, popřípadě o technologických procesech, které jdou přerušit a opět spustit v době dostatku slunce. Proto jsem se pustil do elektronického řídícího systému, který si bude hlídat přebytky proudu, které by tekly k ČEZu a přednostně bude nabíjet v bodě 1, uvedené akumulátory a v případě větších přebytků bude schopen zapínat jednotlivé spotřebiče. O výsledcích mého snažení tady budu informovat a až bude tento systém odladěn, samozřejmě ho zpřístupním dalším zájemcům.


3, Dobíjení elektromobilu

Celkový výkon elektrárny v celoročním průměru více než dvojnásobně převyšuje spotřebu celé domácnosti. V měsících listopad, prosinec a leden se vyrobí zhruba tolik elektřiny, co se spotřebuje, ale v létě se vyrobí trojnásobek a proto se přímo nabízí využití pro dobíjení elektromobilů. Nadbytek v jednotlivých měsících postačuje přibližně na následující najeté kilometry:
únor 700 km
březen 1900 km
duben 2800 km
květen 3600 km
červen 3300 km
červenec 3800 km
srpen 3200 km
září 2100 km
říjen 1600 km
Pro výpočet jsem použil elektromobil se slabšími parametry se spotřebou 20kWh/100km. Ty špičkové jsou schopny ujet až dvojnásobek. V praxi sice není reálné jezdit právě tolik kilometrů, na kolik máme elektřinu, ale takováto ilustrace možnosti ujet "zdarma" a bez emise CO2 až 23 tisíc kilometrů ročně jistě potěší každého ekologicky myslícího člověka.


4, Realizace předešlých bodů v praxi

Očekával jsem, že po spuštění svých stránek s informací o záměru vybudovat interaktivní síť rychlodobíjecích stanic, budu mít takový zájem se strany potenciálních provozovatelů, že budu doslova zavalen žádostmi o umístnění nabíjecí stanice právě u nich a budu vybírat ty optimálně umístněné ... nestalo se.

Místo toho se mi ozvalo pár zájemců, kteří chtěli místo celé dobíjecí stanice využít pouze akumulaci elektřiny. Nicméně počet zájemců je zatím příliš nízký k tomu aby mělo smysl udělat akumulaci jako komerční produkt, ale po poslední nabídce jsem si řekl, že pokud se najde alespoň 50 zájemců o akumulaci, tak ji během pár měsíců dostanu do komerčního stavu.

Proto pokud máte, nebo se chystáte zprovoznit solární elektrárnu a máte zájem o zvýšení její efektivity, zkrácení doby návratnosti, získání výkonného záložního zdroje, který utáhne celý barák po dobu několika hodin až dnů, získání možnosti pohodlně nabíjet elektromobil pouze ze sluníčka a v neposlední řadě mít možnost jednoduchého přechodu na vlastní elektřinu v případě totálního kolapsu distribuční soustavy, tak se mi ozvěte na kontakt.




26.04.2024 11:21

Power = 1320 W

DC1 U = 435 V
DC2 U = 421 V
DC1 I = 1.70 A
DC2 I = 1.61 A
DC1 P = 740 W
DC2 P = 678 W
PanT1 = -18.6 ˚C
PanT2 = -19.1 ˚C
Temp. = -19.4 ˚C

AC1 U = 227 V
AC2 U = 228 V
AC3 U = 227 V
AC1 I = 1.93 A
AC2 I = 1.96 A
AC3 I = 1.92 A
AC1 P = 438 W
AC2 P = 447 W
AC3 P = 435 W

Today Energy:
15.99 kWh

Total Energy:
124707 kWh