Parametry
Teorie a Praxe
Fotogalerie
Měření
Rady a Doporučení
Optimalizace




Elektromobil
Nissan Leaf
Tesla Model S
Jak koupit Model S
Síť nabíjecích stanic
Anketa uživatele
Anketa provozovatele



Aktuality
O mně, Kontakt
Partneři

    Elektromobil ano či ne...

1, Kvalitní elektromobil nepotřebuje následující části:

palivovou nádrž, palivové čerpadlo, vstřikování paliva, palivový filtr, olej, olejový filtr, olejové čerpadlo, čidlo tlaku oleje, vodní chlazení, vzduchový filtr, výfuk, turbodmychadlo, katalyzátor, rozvodový řemen, ventily, písty, válce, kliková hřídel, setrvačník, spojka, převodovka, diferenciál, startér, svíčky, zapalování, rozdělovač.

Všechny výše uvedené věci se u klasického auta mohou pokazit, nebo se zákonitě opotřebují a potřebují vyměňovat.


2, Porovnání ekvivalentních dílů elektromobilu a auta se spalovacím motorem:

- Alternátor spalovacího auta je svou složitostí identický s elektromotorem sloužícím k pohonu i brzdění elektromobilu. Hlavní rozdíl je jen v rozměrech.
- Akumulátor elektromobilu není o nic složitější než startovací akumulátor u spalovacího motoru a díky novým technologiím na bázi Lithia je bezúdržbový a jeho životnost je několikanásobná. Hlavním rozdílem jsou rozměry a cena.
- Řídící elektronika elektromotoru není složitější než u auta se spalovacím motorem s ABS a ESP. Opět je hlavním rozdílem rozměr.
- Jediná věc, kterou auto se spalovacím motorem nepotřebuje a elektromobil to má, je konektor a elektronika pro nabíjení akumulátoru ze zásuvky.


3, Argumenty pro pořízení elektromobilu:

1, Provozní náklady jsou u elektromobilu zlomkem provozních nákladů auta se spalovacím motorem.
2, Dynamika jízdy elektromobilu je podstatně lepší než u spalovacích aut. Zrychlení vyšší a bez záškubů vznikajících při řazení rychlostí u aut se spalovacím motorem, záběr motoru okamžitý v kterékoli rychlosti a to již od nuly.
3, Zatím co spalovací motor má přes stovku pohyblivých dílů tak elektromotor má jediný a tím je rotor.
4, Díky podstatně jednodušší konstrukci je poruchovost elektromobilu prakticky nulová v porovnání s poruchovostí auta se spalovacím motorem.
5, S elektromobilem nikdy nebudete muset jet na měření emisí.
6, V elektromobilu nikdy nebudete muset měnit olej.
7, V elektromobilu pravděpodobně nikdy nebudete muset měnit brzdové destičky. Zatím co auto se spalovacím motorem při brzdění opotřebovává brzdové destičky, elektromobil místo toho vrací energii do akumulátoru.
8, Elektromobil prakticky není slyšet, pouze při rychlé jízdě zbývá šum vzduchu a hluk kol.
9, Elektromobil má pouze nepřímé emise CO2 a může být provozován bez emisí = přispíváte k ochraně životního prostředí.
10, Cena elektřiny roste pomaleji než cena benzinu a nafty a tento trend je velice pravděpodobný i v budoucnu.
11, Elektřinu lze získat mnoha způsoby, zatímco u paliva jste odkázán na neobnovitelný zdroj, jehož dlouhodobá dostupnost je pochybná.
12, Ušetříte na povinném ručení.
13, Pokud jste milovník dynamické jízdy, tak je jízda Nissanem LEAF nenahraditelným zážitkem - vyšší cena elektromobilu je bohatě kompenzována každodenním požitkem z jízdy.

Jestli si někdy v budoucnu plánujete pořídit, nebo dokonce již máte solární elektrárnu tak k rozhodování přidejte následující argumenty.
14, většinu elektřiny k provozu elektromobilu si vyrobíte sami a dokonce i   v případě extrémní krize zůstáváte mobilní (viz Japonsko 11.3.2011).
15, tím, že vyráběnou elektřinu uložíte do akumulátorů elektromobilu, tak ji nemusíte dodat monopolnímu odběrateli.
16, pořízením elektromobilu přispějete ke zrychlení vývoje akumulátorů. Díky tomu bude cena elektřiny z akumulátoru jednoho dne levnější než od monopolního dodavatele a pak se stanete skutečně energeticky nezávislým.


4, Argumenty proti pořízení elektromobilu, které jsou falešné:

1, elektromobil sebou tahá těžké baterie a má krátký dojezd
- Tesla Roadster má zrychlení z 0 na 100km/h za 4,2 sekundy a dojezd přes 400 km. (Závodní dráha brzda-plyn = dojezd 88km, Ustálená optimální rychlost = 555km)
2, akumulátory se nabíjejí pomalu
- v domácích podmínkách se akumulátor i po několika set kilometrové jízdě nabije za jednu noc. Na nabíjecích stanicích (ekvivalent benzinky) se obyčejný elektromobil dá nabít na 80 % kapacity za 30 minut. Elektromobil s akumulátory na bázi Lithium-Titanátu dokonce umožňuje nabití na 90% během 10 minut, ale jejich rozšíření zatím brání licenční politika výrobce.
3, životnost akumulátorů je krátká
- současné Lithiové akumulátory umožňují ujet přes 200.000 kilometrů bez jakékoli údržby a jejich kapacita u toho klesne na 80 % počáteční kapacity. U Lithium-Titanátových baterií je to dokonce po 1.000.000 kilometrech pořád 90 % původní kapacity - stačí dokopat držitele patentu k uvolnění pro volné použití.
4, kvůli elektromobilům bude nutno postavit další elektrárny
- v drtivé většině se elektromobily nabíjejí doma na levnější noční proud. To znamená v době kdy je přebytek elektřiny a tím přispívají k lepší optimalizaci energetické soustavy. V současnosti (rok 2009) v naší energetické soustavě mimo špičku přebývá víc než 16TWh elektřiny ročně. To zodpovídá provozu více než 5 milionů elektromobilů, za podmínky, že každý z nich ujede denně zhruba 50 km (počítáno 17,5 kWh/100km).


5, Argumenty proti pořízení elektromobilu a jejich možné řešení.

1, elektromobil má bez vybudované infrastruktury rychlo-dobíjecích stanic omezený dojezd
- nutno uznat, že pro lidi, kteří denně najezdí víc než 300 kilometrů je zatím (rok 2011) elektromobil nepoužitelný.
- ALE, pokud potřebujete větší vzdálenost ujet jen občas, zeptejte se známých, kteří mají nového spalováka a proto se nechystají ke koupi auta, jestli by byli ochotni k občasné výměně auta. Moji známí možnost takové výměny vítají.
2, elektromobil se nehodí pro lidi bez vlastní garáže
- nutno uznat, že bez vybudované infrastruktury dobíjecích zásuvek na sídlištích, jsou možnosti dobití omezené.
- ALE pokuste se zeptat svého zaměstnavatele, jestli by nebyl ochoten vytvořit možnost dobíjení ve firmě, nebo napište místnímu distributorovi elektřiny, jakmile bude dost zájemců, distributor nepromešká příležitost zvýšit svoje příjmy výhodným prodejem nočního proudu, nebo se obraťte na místní zastupitelstvo, vybudování zásuvek s možností pomalého dobíjení není nákladné a může nezanedbatelně přispět do městské pokladny.
3, moderní elektromobil nelze sehnat
- nutno uznat, že v Česku prodávané elektromobily jsou spíš elektrovozítka, nebo se jedná o přestavby s dodací lhůtou 3-4 měsíce.
- ALE žijeme v Evropské unii a kdokoli si může dovézt elektromobil z jiného státu unie. Například Nissan LEAF z Francie (momentálně = červenec 2011 je čekací listina v trvání půl roku), nebo Tesla Roadster z Německa (čekací listina cca 3 měsíce).
4, nový elektromobil je příliš drahý
- nutno uznat, že 715.000,- Kč za LEAF nebo 2.400.000 za Tesla Roadster je pro běžného smrtelníka příliš moc.
- ALE tato cena je dána neexistencí konkurence a vysokým zájmem (proč by výrobce snižoval cenu když má vyprodáno?). To, že cena nezodpovídá výrobním nákladům dokazuje například i to, že kusové přestavby (např. od EVC Group) jsou levnější, než sériově vyráběné vozy. Nicméně v roce 2012 má stoupnout kapacita výroby Nissanu LEAF nad 200.000 aut ročně a Tesla bude spouštět výrobu Model-S s kapacitou 40.000 aut ročně. Ostatní automobilky také slibují zahájení výroby elektromobilů a jakmile vznikne reálná konkurence, lze očekávat rychlý pád ceny elektromobilů na méně než polovinu. Každopádně by se tento proces výrazně urychlil tím, kdyby lidi přestali kupovat nová auta se spalovacími motory.


6, Jak jsem kupoval elektromobil:

historie mých pokusů o zakoupení sériově vyráběného elektromobilu sahá do roku 2002. Byla to doba, kdy General Motors zabíjel svůj první elektromobil a patenty na výrobu akumulátorů prodal Chevronu. Tehdy jsem samozřejmě žádný použitelný elektromobil neměl šanci sehnat a tak jsem se nechal ukecat na svoje poslední auto se spalovacím motorem. Byl to Peugeot 307SW, 2.0HDi s filtrem pevných částic, tehdy označovaný přívlastky nejčistější a nejekologičtější...ale to je jiné téma. Pak následovalo skoro šestileté období, kdy jsem nákup nového auta neřešil až do května 2008, kdy jsem se na internetu dostal ke zprávě, že Citroen bude vyrábět elektromobil. Obratem jsem napsal e-mail do Citroenu, odkud mi odpověděli, že jedinou "ekologickou" alternativou, kterou mi mohou nabídnout je Berlingo na zemní plyn. :-) Od té doby, pokaždé když jsem našel na internetu článek, že nějaká automobilka představila nějaký elektromobil obratem psal dané automobilce s žádostí o zakoupení představovaného vozidla.

Následuje stručný přehled mých pokusů a odpovědí na ně:
25.5.2008: Subaru - model "R1e" - bez odpovědi ... to jsem ještě nebyl neodbytný
18.1.2009: Mercedes - model "Blue Zero" - bez odpovědi ... pokus opakován 25.1.2009
20.1.2009: Mitsubishi- model "iMiEV" - bez odpovědi ... pokus opakován 16.5.2009
25.1.2009: Mercedes - model "BlueZero" - bez odpovědi ... dotaz poslán i na lokální prodejce jeden z nich odpověděl
25.1.2009: prodejce Mercedes - model "BlueZero": nemáme informace + slib, že zjistí co se dá. Dotaz opakován 10.4.2009
4.2.2009: BMW - model "Mini E": uvedený model se do Evropy ani nedostane + slib informovat o vývoji elektromobilů BMW
22.2.2009: Protech = dovozce slibující dovoz jakéhokoli vozidla: elektromobily výrobci pouze slibují, ale nejsou ani v USA
2.3.2009: Opel - "Ampera": Informace o tom, kdy bude tento model uveden na trh, bohužel ještě nemáme
10.4.2009: prodejce Mercedes - jakýkoli elektromobil: v roce 2009 se nechystá žádný elektromobil - dotaz opakován 31.8.2010
1.5.2009: Citroen - "Citroën C1 ev'ie": nemáme bližší informace, žádný elektromobil pro Českou republiku není k dispozici
7.5.2009: Renault - "Renault Kangoo Z.E.": v ČR nejsou dobíjecí stanice, elektromobily se ještě min. 2 roky nebudou prodávat
16.5.2009: Mitsubishi- model "iMiEV" - bez odpovědi ... pokus opakován 8.6.2009
8.6.2009: Mitsubishi- model "iMiEV": bude po roce 2010 na vybraných evropských trzích
8.9.2009: Peugeot - "Peugeot iOn": jakékoli další informace nemáme k dispozici - dotaz opakován o rok později 18.9.2010
19.10.2009: Volvo - "Volvo ReCharge Concept": jedná se o koncept, pokud by se měl vyrábět elektromobil budeme informovat
9.7.2010: Citroen - "C-zero": budeme Vás informovat ...
15.7.2010: přichází první příslib možného dodání C-zero s termínem v roce 2011
15.7.2010: Citroen - potvrzuji písemně vážnost svého zájmu a ochotu zaplatit 900.000,- jestli dodají vozidlo do konce roku 2010
16.7.2010: BMW - posílá tiskovou zprávu o plánovaném "Active E"
18.7.2010: BMW - "Active E" - bez odpovědi ... pokus opakován 9.8.2010
9.8.2010: BMW - "Active E": telefonem: vyrobené vozidla jsou pouze pro testovací účely, není šance dostat se k vozidlu
29.8.2010: Citroen - dostávám PDF katalog s parametry vozu C-zero, ale termín dodání není znám (snad březen-duben 2011)
31.8.2010: prodejce Mercedes - "Mercedes Třídy A" - bez odpovědi ... dotaz opakován 6.9.2010
6.9.2010: prodejce Mercedes: vyrobí se 500 vozidel pouze pro testování, do prodeje nepůjdou. Snad bude v r. 2012 SMART
9.9.2010: Peugeot - "Peugeot iOn" - bez odpovědi ... pokus opakován 18.9.2010
18.9.2010: Nissan - "LEAF": zatím se nebude dovážet do ČR, ale lze se registrovat do pořadníku v Portugalsku
18.9.2010: Chevrolet - "Volt" - bez odpovědi ... dotaz opakován 27.9.2010
18.9.2010: Peugeot - "Peugeot iOn" - bez odpovědi
19.9.2010: SAAB - "9-3 ePower" - bez odpovědi
20.9.2010: Nissan Portugal - "LEAF": vyplňuji registraci bez potvrzení. Možné dodání duben-červenec 2011, cena 35640,-EUR
29.9.2010: Citroen - "C-zero": příslib vozu na březen-duben 2011 za cenu 35460,- EUR
29.9.2010: Citroen - "C-zero": odpovídám, že pokud vozidlo nedodají do konce 2010, tak raději vezmu Nissan LEAF
30.9.2010: Škoda - "Octavie Electric Kombi": bude pouze testovací série + nelze se dostat do testovací skupiny


Následuje popis, jak proběhlo samotné zakoupení vozidla Nissan LEAF:
30.9.2010: Nissan Portugal - web "LEAF" - registrace a zaplacení poplatku 300 EUR - termín dodání duben-červenec 2011
29.11.2010: Nissan Portugal Centrála - pozvánka registrovaných zájemců na předváděcí jízdu do Lisabonu
20.12.2010: výběr dealera pro prodej Nissanu LEAF v Portugalsku (vybral jsem: Caetano Power Lisabon)
18.1.2011: pokus o kontaktování dealera - dealer nereaguje
10.3.2011: pokus o kontaktování dealera - dealer nereaguje
31.3.2011: pokus o kontaktování dealera - dealer nereaguje
17.4.2011: Nissan Portugal Centrála - kontakt přes webový formulář s dotazem kdy mohu očekávat dodání vozidla.
18.4.2011: Nissan Portugal Centrála - nezávazné telefonické potvrzení termínu dodání před Autosalonem Brno = před 4.6.2011
27.4.2011: pokus o kontaktování dealera - dealer nereaguje
6.5.2011: pokus o kontaktování dealera - dealer nereaguje
18.5.2011: Nissan Portugal Centrála - kontakt přes webový formulář s upozorněním, že dealer pořád nereaguje na moje maily
19.5.2011: dealer mi píše poprvé - pouze dotaz "auto bude na export?" ... obratem odpovídám
24.5.2011: dealer posílá požadavek na platbu 3000 EUR platbu nazývá "booster"
24.5.2011: žádost o vysvětleni účelu platby 3000 EUR, dotaz jestli se jedná o zálohu ... bez odpovědi
24.5.2011: Nissan Portugal Centrála - přeposlání mailu od dealera žádost o doporučení co dělat (doporučují sepsat smlouvu)
26.5.2011 ... 15.6.2011: přesvědčování dealera, že ať sepíšeme smlouvu a že pak zaplatím klidně i celé auto najednou
14.6.2011: Nissan Portugal Centrála - stížnost na dealera, že chce po mně platbu bez smlouvy (příslib, že to s ním proberou)
15.6.2011: dealer vysvětluje účelu platby 3000 EUR jako další záloha + potvrzuje celkovou finální cenu auta
15.6.2011...21.7.2011: přesvědčování dealera, že ať alespoň napíše do proforma faktury nějaký datum do kdy vozidlo dodá
30.6.2011: dealer nereaguje, vytvářím záložní reservaci Nissanu LEAF ve Francii (dovídám se termín dodání 4.čtvrtletí 2011)
13.7.2011: oznamuji dealerovi, že pokud nepotvrdí písemně do kdy vozidlo dodá, tak ho koupím ve Francii
21.7.2011: konečně dostávám proforma fakturu s příslibem dodání vozidla na srpen-září 2011
21.7.2011: platím zálohu 3000 EUR
13.8.2011: oznámení dealera, že vozidlo má na skladě a požadavek na platbu zbytku + posílá VIN přiděleného vozidla
15.8.2011: chci ověřit VIN na Nissan CZ: ano je to Nissan LEAF, konfiguraci neumíme zjistit...oficiální zastoupení :-)
15.8.2011: Nissan Portugal Centrála - dotaz jestli je VIN platné a je rezervováno na moje jméno
16.8.2011: dealer potvrzuje, že pokud dojdou peníze na jeho účet mohu vozidlo vyzvednout v pátek 19.8.2011
16.8.2011: potvrzuji přepravci HELICAR, že vozidlo bude 19.8.2011 připraveno k vyzvednutí
17.8.2011: Nissan Portugal Centrála - telefonické potvrzení, že je vše v pořádku a že se čeká na moji platbu
17.8.2011: platím zbytek ceny vozidla
19.8.2011: osobní návštěva v Lisabonu spojená s testovací jízdou a kontrolou vozidla...už chápu proč je Portugalsko v krizi :-)
19.8.2011...24.8.2011: dealer neustále posouvá termín, kdy bude možné auto vyzvednout, prý čeká na dokumenty od celníků
25.8.2011: přepravní firma přebírá vozidlo od dealera k přepravě
7.9.2011: přepravce HELICAR potvrzuje vstup vozidla na České území...platím DPH
14.9.2011: převzetí vozidla od přepravní společnosti v Rožnově pod Radhoštěm
14.9.2011: platba povinného ručení + přihlášení vozidla do provozu
15.9.2011: storno reservace Nissanu LEAF ve Francii



Poslední aktualizace
19. červen 2014



Počet zájemců

Uživatel: 85
Provozovatel: 29