Parametry Teorie a Praxe Fotogalerie Měření Rady a Doporučení Optimalizace Elektromobil Nissan Leaf Tesla Model S Jak koupit Model S Síť nabíjecích stanic Anketa uživatele Anketa provozovatele Aktuality O mně, Kontakt Partneři |
    Interaktivní síť dobíjecích stanic: 3.6.2012 Jako velký fanda elektromobilismu a jeden z prvních majitelů Nissanu Leaf smutně sleduji, jak sliby
těch co na dobíjecích stanicích mohou nejvíce vydělat (ČEZ, EON, PRE a další), připomínají čím dál víc slibotechnu výrobců aut.
Protože pouze slibují vybudování sítě dobíjecích stanic, ale buď její realizaci postupně odsouvají, nebo místo dobíjecích stanic
instalují pár veřejně dostupných zásuvek v největších městech. Poslední z takových slibů zazněl v březnu na Ampéru v Brně
a sliboval v průběhu dubna zprovoznit dvě rychlodobíjecí stanice u dálnice D1 ... je červen a nezbývá než konstatovat, že
je to stejné jako u automobilek, které představují modely svých elektromobilů na autosalonech, ale výrobu opakovaně
odsouvají. Na rozdíl od automobilek, u kterých konkurence vzniká velice těžko (a přiznejme si, že nebýt Tesla Motors tak vůbec),
ale výrobci elektřiny mají na poli možných budovatelů dobíjecích stanic vážnou konkurenci. Síť dobíjecích stanic totiž
může vzniknout i díky malým výrobcům elektřiny. Mám na mysli malé vodní, fotovoltaické, nebo větrné elektrárny. 2, V čem se liší interaktivní síť dobíjecích stanic od benzinek: Na benzinku jste nuceni jezdit ať již chcete nebo ne. Dobíjecí stanici využijete pouze pokud potřebujete
jet se svým elektromobilem dál než je jeho dojezd, jinak nabíjíte doma. V praxi to znamená, že dobíjení na dobíjecí stanici můžete plánovat.
Toto plánování má smysl hlavně v první fázi elektromobilismu, kdy platí, že dobíjecích stanic je málo a jejich kapacita je omezena.
To nás přivádí k jádru uvažované sítě dobíjecích stanic. Jakmile můžete vidět na internetu aktuální stav každé dobíjecí stanice
(aktuální zásobu energie, energii kterou si již někdo rezervoval, maximální dostupný výkon, historii využití a pod.) a máte
možnost zarezervovat pro sebe požadovanou kapacitu, v takovém případě Vás ani relativně malý počet dobíjecích stanic nemusí
omezovat v dojezdu. Prostě, ještě než vyjedete, máte jistotu, že máte kde dobít a na stanici bude pro Vás připraveno
dost elektřiny. Abych mohl zajistit, že bude elektřina k dispozici pro toho kdo si ji zarezervoval, tak jsem přistoupil
k identifikaci zákazníka pomocí čipů DALLAS touch memory, popřípadě RFID. Toto umožní aby
dobíjecí stanice fungovaly samoobslužně a zároveň je možné platit za elektřinu bez účasti další osoby. 3, Jaké dobíjecí stanice budou v interaktivní síti: Počínajíc obyčejnou zásuvkou 230V/16A, přes 3 fázové od 16 do 63A, až po CHAdeMO kompatibilní rychlodobíjecí
s výkonem od 10kW až do maximálního výkonu 100kW. Každá dobíjecí stanice bude vybavena obyčejnou zásuvkou 230V/16A. Většina dobíjecích stanic
bude vybavena zásuvkou 3x400V/32A. Většina dobíjecích stanic bude vybavena "AC Level 2 charger" = standardní AC nabíjení do 22kW.
Pro začátek bude 10 až 50 stanic vybaveno "CHAdeMO" = rychlo nabíjení = kabel zakončen konektorem JEVS G105.
V případě, že se najdou zájemci o investování do vlastní nabíjecí stanice, pak se počet rychlodobíjecích stanic ještě navýší.
Konkrétní výkon jednotlivých stanic a jejich rozmístění bude závislé na výsledku anket a na konkrétním zájmu, jak ze strany
budoucích uživatelů, tak ze strany zájemců o provoz. 4, Jaké dobíjecí stanice nebudou v interaktivní síti: Naše interaktivní síť zatím nemá šanci konkurovat síti zásuvek na sídlištích s automatickou aktivací v době snížené sazby,
toto zatím zůstává dominantou monopolních dodavatelů elektřiny, kterým to umožňuje velice výhodně prodat nadbytečnou elektřinu v období snížené sazby.
Proto v případě, že máte zájem o pravidelné nabíjení na sídlišti, doporučujeme kontaktovat přímo distributora v místě Vašeho bydliště,
který Vám v případě předpokládaného denního nájezdu přes 20km určitě vyjde vstříc. V případě, že se tak nestane, pak kontaktujte nás
a je pravděpodobné, že najdeme vhodný zdroj nabíjení v blízkosti Vašeho bydliště. 5, Jak mi se založením interaktivní sítě můžete pomoct: Budovat síť dobíjecích stanic bez ohledu na to, kde jsou k dispozici zdroje dostatečného výkonu,
si může dovolit pouze monopolní výrobce elektřiny a ten, jak už asi všichni víte, nijak nespěchá.
My ostatní, pokud chceme uspět, musíme budovat dobíjecí stanice tak, aby byly v místech,
kde jsou k dispozici zdroje elektřiny a zároveň se najde dost uživatelů, kteří je budou používat.
Tyto stanice musí mít takové parametry, aby vyhovovaly co největšímu počtu uživatelů.
Díky omezenosti mých finančních prostředků na vybudování takové sítě se může ukázat, že by bylo lepší postavit větší počet
slabších stanic, místo malého počtu výkonných. K tomu, abych mohl tuto interaktivní síť optimalizovat, potřebuji znát Vaše názory.
Proto prosím vyplňte tuto anketu: Anketa uživatele.
Další možností je, stát se provozovatelem takové nabíjecí stanice, kterou můžu začlenit do budované interaktivní sítě.
6, Vy taky můžete provozovat interaktivní nabíjecí stanici: Pokud vlastníte, nebo chcete vlastnit jakýkoli zdroj elektřiny, který je schopen vyrobit alespoň 10kWh elektřiny denně,
získáte možnost svoji elektřinu prodat výhodněji než monopolnímu odběrateli. V případě realizace dobíjecí stanice s akumulací,
získáte také možnost spotřebovávat vlastní elektřinu z období přebytku, zachycenou v akumulátorech a to i v případě pádu energetické soustavy. 7, Harmonogram realizace interaktivní sítě nabíjecích stanic: Protože jsou prostředky na realizaci omezené, bude konkrétní realizace podmíněna hlavně zájmem
uživatelů a potencionálních provozovatelů dobíjecích stanic. |
Poslední aktualizace 19. červen 2014 Počet zájemců Uživatel: 85 Provozovatel: 29 |